Dé oplossing voor elke zending
Altijd snel en helder antwoord
We gaan voor jou tot het uiterste!

Videonieuws oktober - Flinke verhoging Duitse Maut.

Geplaatst op 11-10-2023.

Wat nu, een nieuwsbrief? Jazeker! Onze transportbranche heeft bijna dagelijks te maken met nieuwe ontwikkelingen. Soms uit de sector zelf, vaak ook vanuit (internationale) wetgevers. In deze nieuwsbrief kun je lezen wat de belangrijkste ontwikkelingen zijn. Zeker ‘nice to know’, maar ook met een link naar jouw bedrijf en de mogelijke consequenties. Zo ben je altijd tijdig op de hoogte en kunnen we samen kijken hoe je het best op nieuwe ontwikkelingen kunt inspelen. 

We trappen af met de aanstaande tariefsverhoging op de Duitse Autobahn: de Maut.      

 

Verhoging Maut zorgt voor hogere kosten 

De Duitse Maut-verhoging gaat per 1 december 2023 in, dat lijkt zo goed als zeker. Ondanks protesten uit de transportsector, zet de Duitse wetgever de verhoging van de toltarieven door. In deze nieuwsbrief zetten we de belangrijkste feiten voor je op een rijtje. 

De LKW-Maut (tol voor vrachtverkeer) bestaat al sinds 2005 en is sindsdien regelmatig ‘aangepast’. De aanpassing waar we per 1 december voor staan, betekent bijna een verdubbeling van de tarieven. Da’s niet mals dus. En de boodschap dat de meeropbrengsten ten goede komen aan milieumaatregelen is voor de vervoerders die Duitsland doorkruisen, nauwelijks een troost. 

Maar behalve een verhoging van het tarief, worden ook de spelregels veranderd. Globaal gesteld: hoe vervuilender de vrachtwagen, hoe hoger de Maut. Hoe dat precies zit, houden we uiteraard precies voor je bij. En we denken met je mee hoe je het beste met deze tariefsverhoging kunt omgaan. Dat je ermee te maken krijgt als je niet om Duitsland heen kunt, is helder. Wat het precies betekent, verschilt per transport.     

Op 1 januari 2024 en 1 juli 2024 staan er verdere aanpassingen te wachten, dus als we samen met jou de consequenties van deze Duitse maatregelen doornemen, kijken we meteen wat het voor je in de nabije toekomst betekent. Op tijd inspelen op wat komen gaat, kan je kosten en vooral kopzorgen besparen!

Maut-verhoging uitgesteld? 

Als het over de Maut gaat, zitten we al vlak voor D-Day. Maar het is nog steeds niet 100% zeker dat de Maut-verhoging daadwerkelijk op 1 december ingaat. Het (parlementaire) proces om de wijziging ingevoerd te krijgen, kost wellicht meer tijd. Volgens de fractieleider van de partij SPD kost uitstel de overheid 530 miljoen euro. Per maand. 

Duitse woordspeling: Maut Everest

Onder het motto ‘Maut Everest’ protesteren Duitse vervoerders tegen de voorgenomen verhoging van de Maut. Branchevereniging BGL (Bundesverband Güterkraftverkehr Logistik und Entsorgung) vreest voor het voortbestaan van met name de kleinere familiebedrijven. Dat komt omdat veel contracten nog doorlopen, terwijl de verhoging nog dit jaar wordt geëffectueerd. Daardoor kunnen de meerkosten niet worden doorberekend. Een probleem dat uiteraard ook voor vervoerders in ons land geldt. 

Overgang naar elektrisch transport gaat moeizaam

Met de verhoging van de Maut wil de Duitse overheid onder meer bereiken dat het vrachtverkeer elektrisch wordt. En daar is veel geduld voor nodig. De producent van elektrische vrachtwagens Volta Trucks zal die transitie in ieder geval niet meemaken. Door het gebrek aan fondsen besloot het Zweedse bedrijf medio oktober zelf het faillissement aan te vragen. 

Reageren op deze nieuwsbrief? 

Heb je commentaar op de artikelen in deze nieuwsbrief? Aanvullingen? Of suggesties voor komende edities? Laat het ons vooral weten! Je kunt bellen natuurlijk (met Maarten, Chef Nieuwsbrief: 0570 760960), of mailen naar [email protected]



Terug naar nieuws